Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën

Prestaties

2.1 Via Apeldoorn Marketing werken wij aan de profilering van Apeldoorn bij inwoner en bezoeker

Prestaties

Wat hebben we gedaan in 2020?

2.1.1. Begin 2020 presenteren wij een Plan van Aanpak Apeldoorn Marketing

Toelichting

De interim-directeur heeft in 2020 een nieuwe visie en voorstel voor inrichting van de toekomstige marketingorganisatie opgeleverd. Deze visie heeft ter consultatie in uw gemeenteraad gelegen, waarbij uw Raad zich positief uitsprak over de visie en de in gang gezette nauwe samenwerking binnen Apeldoorn Partners, met hierin naast Apeldoorn Marketing ook het Toeristisch Platform Apeldoorn, Centrummanagement, Stagestad. Deze samenwerking wordt komend jaar verder geïntensiveerd.

Op het vlak van evenementen was 2020 een bijzonder jaar omdat veel van wat was voorgenomen niet kon doorgaan door de maatregelen om de verspreiding van het COVID-19 tegen te gaan. Een deel is online ingevuld of verschoven naar 2021.

Activiteiten 2020

75 jaar bevrijding
Vanuit Apeldoorn Marketing is in 2020 ingezet op een gezamenlijke campagne en vormgeving met alle partijen in Apeldoorn die activiteiten organiseerden rondom 75 jaar bevrijding. Helaas heeft deze collectieve campagne niet kunnen draaien wegens afgelastingen van evenementen door COVID-19. Doel is om jaarlijks van 17 april t/m 5 mei de Apeldoornse bevrijding centraal te stellen als thema voor Apeldoorn.

Er zijn voor 2020 in het kader van 75 jaar bevrijding een wandelroute, fietsroute en autoroute gemaakt die in het teken staan van 75 jaar bevrijding. Daarnaast stond er een bustour langs oorlogsmonumenten gepland alsmede diverse arrangementen. Deze hebben geen doorgang kunnen vinden.

Op 7 juni is het project de Canadian Walk gepresenteerd, een duurzame audiotour van monument ‘Man met de 2 hoeden’ naar het nieuwe kunstwerk ‘De boom der Vrijheid’ in de Paslaan. Het geeft via 26 persoonlijke verhalen de Apeldoornse oorlogsgeschiedenis weer. De projectleiding was in handen van Apeldoorn Marketing en de uitvoering vond plaats in samenwerking met Apeldoornse bedrijven.

Verschuiving van off- naar online gastheerschap
Ook het gastheerschap is  in 2020 anders ingevuld dan was voorzien. Er zijn geen cityhosts ingezet. Daarentegen is er meer online gedaan voor zowel horeca als bezorgservices in Apeldoorn via uitinapeldoorn.nl. De pagina uitinapeldoorn.nl/thuismenu heeft de hoogst scorende bezoekcijfers op uitinapeldoorn in 2020 met maar liefst 36.000 online bezoeken.

Evenementen
Op het vlak van evenementen ging veel van wat was gepland niet door vanwege de maatregelen rondom Corona. In januari 2020 heeft Apeldoorn Marketing i.s.m. Gemeente Apeldoorn een netwerkborrel georganiseerd voor organisatoren. Ruim 80 organisatoren kregen een update over het programma 2020, trends en ontwikkelingen en het verduurzamen van evenementen. Diverse organisatoren namen dit jaar deel aan de workshops van Green Events.

Koninklijke Veluwe
Door Corona is ook het programma ‘Koninklijke Veluwe’ verschoven van 2021 naar 2022. Apeldoorn Marketing/Partners sluiten aan bij de ontwikkeling van het jaarprogramma- en activiteiten.

Ondersteuning Centrum Management
Apeldoorn Marketing heeft Centrum Management en Gemeente Apeldoorn ondersteund bij de  communicatie inzake regulering van bezoekersstromen naar de binnenstad tijdens Corona. Dit heeft o.a. geleid tot zichtbare en eenduidige communicatie rondom fietsen stallen, looprichtingen, parkeervakken en specifieke binnenstad-acties (gratis koffie bij fiets stallen)

#wijzijnapeldoorn
In samenwerking met Gemeente Apeldoorn is de campagne #wijzijnapeldoorn tot stand gekomen. Hierin vertellen 50 Apeldoorners welke impact corona heeft op hun leven.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10