Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën

Prestaties

1.1 De versterking van de rolneming door de gemeenteraad

Met de ontwikkelingen op het gebied van participatie, de gewenste betrokkenheid van de samenleving bij het lokaal bestuur en de politiek en het steeds meer toegankelijk worden van informatie bij grote groepen, verandert de rol van de raad. Dit betekent dat in de afgelopen periode extra ingezet is op het verbeteren van de informatieverstrekking aan de raad, het geven van een kwaliteitsimpuls aan de PMA en de raadsvergaderingen en aan het meer en beter betrekken van inwoners bij de gemeenteraad.
Elke gemeente dient een participatieverordening op te stellen. In de praktijk betekent deze aanpassing van de wetgeving niet dat alle bestaande instituties, processen en systemen op de schop moeten, maar wel dat gemeenteraden en colleges ruimte geven voor het zoeken naar andere of aanvullende instrumenten. Deze vormen van participatie zijn een aanvulling op de representatieve democratie. Specifiek wordt in de wet het uitdaagrecht van inwoners opgenomen. Het regelt dat gemeenten hun inwoners in staat stelt te participeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid.

De gemeenteraad beoogde in 2020 op zoek te gaan naar verschillende participatievormen. Door het definitief invoeren van de ‘Ontmoeting’ en aanpassing van de werkwijze van In Gesprek Met De Raad, wilde de raad op laagdrempelige wijze thema’s en meer toegankelijke samenspraak met inwoners en organisaties oppakken. De Covid-19 crisis, met op 12 maart jl. de eerste (gedeeltelijke) lock down, heeft echter de voortgang tot versterken van de participatie belemmerd. In het afgelopen jaar hebben wel ontmoetingen en gesprekken plaatsgevonden, maar die waren vooral digitaal met gebruikmaking van programma’s als MS Teams, Zoom of in de vorm van webinars. De raad heeft als gevolg daarvan helaas ook niet op locatie kunnen vergaderen. Toch hebben fracties regelmatig inwoners en instanties kunnen benaderen en gesproken. Ook is invulling gegeven aan inspraak tijdens bijvoorbeeld de PMA en bij expertmeetings. Digitaal en daar waar het kon ook fysiek.
Met de verdere ontwikkeling van de Termijnagenda heeft de raad meer werk gemaakt van sturing op agendering en de wijze van behandeling van (beleids)voorstellen en thema’s.
Verder zijn, om in de informatievoorziening te voorzien, op grote agenda-onderwerpen informatiebladen gemaakt, zodat in een paar A4tjes een overzicht van de bespreekmomenten van dat onderwerp inzichtelijk gemaakt zijn. Voor een aantal onderwerpen zijn ook media-analyses gemaakt. Hiermee verkrijgt de raad een nieuwe eigentijdse informatiepositie.
Daarnaast heeft de griffie bijeenkomsten met kennisdragers georganiseerd met als doel de dossierkennis te vergoten om daarmee varianten in de handelingswijze toe te voegen en kennis te versterken.
Het raadsinformatiesysteem speelt een belangrijke rol bij het toegankelijk maken van de beschikbare informatie. Het Notubiz systeem is dit jaar vervangen door Parlaeus en gekoppeld aan het audiovisuele (AV) systeem. De informatieverstrekking aan raad en inwoners is via deze systemen verder geoptimaliseerd.

Over regionalisering heeft de raadswerkgroep Verbonden Partijen op regionaal niveau van de Stedendriehoek/Cleantech afspraken gemaakt over versterken van de regionale samenwerking. Er zijn instrumenten geformuleerd, waar nu verder uitwerking aan wordt gegeven. De positie van de raad ten aanzien van verbonden partijen behoeft nog steeds veel aandacht van de raad. Dit heeft zowel betrekking op invloed als op vertegenwoordiging. De raad heeft verder besloten te participeren in de Euregio Rijn-Waal.

Prestaties

Wat hebben we gedaan in 2020?

1.1.1 De Raad gaat in 2020 en volgende jaren verder met de uitvoering van de Strategische Werkagenda

Toelichting

In 2020 is de Strategische Werkagenda Raad benut om de positie van de raad te versterken in zijn relaties met inwoners en met het college. De raad heeft de Werkagenda in 2020 krachtig ingezet voor het actief agenderen van thema’s en het doen van interventies in bestuurlijke processen. Dit heeft onder meer geleid tot meer grip op PMA-agendering en tot het actief zelf organiseren van themabijeenkomsten met de samenleving (Ontmoetingen en digitale Expertmeetings) over onder meer eenzaamheid, armoedebeleid en natuurwaarden. Het leidde ook tot het oprichten van de raadswerkgroep Energietransitie. Reguliere projectgroepen uit de Werkagenda hielden zich in 2020 bezig met Mantelzorg (respijtzorg) en Verbonden Partijen.
In 2020 is de informatievoorziening van de gemeenteraad verbeterd met een nieuw informatieblad in het kader van Apeldoorn 2040. Bestaande informatiebladen worden stap voor stap aangepast en geüpdatet met het oog op het nieuwe Raadsinformatiesysteem en nieuwe privacyregels voor publicaties. Ook heeft de raad publieksrapportages gepubliceerd over actuele onderwerpen, waarbij de samenleving om input was gevraagd, namelijk over de sluiting van de Hoenderloo Groep, over natuurwaarden en over eenzaamheid in Apeldoorn.

1.1.2 Verbetering van de beleidscyclus is voor de Raad in 2020 en volgende jaren een speerpunt

Toelichting

Afgelopen jaren is de opzet van de begroting verbeterd. Er is een volledig digitale versie die compact en op hoofdlijnen stuurinformatie levert en de mogelijkheid biedt met een linkje door te klikken naar detailinformatie. Ook is de verbetering van de doelenstructuur over alle programma's gerealiseerd. De verbetering van o.a. het stelsel van indicatoren in de begroting blijft een permanent proces, ook in het komende jaar. Dit is onderdeel van het meerjarig traject ‘Verbetering van de beleidscyclus’ voor de verbetering van inzicht en sturing op doelrealisatie. Zo zijn in de MPB 2021-2024 de prestaties aangescherpt, indicatoren aan programma’s toegevoegd en is programma 9 omgebouwd.   

1.1.3 In 2020 zal het nieuwe raadsinformatiesysteem en de webcast zijn geïmplementeerd.

Toelichting

De rol van de raadsgriffie is het ondersteunen van de raad zodanig dat deze zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende functie kan uitoefenen. De raadsgriffie adviseert de raad en raadsleden over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen, waaronder het betrekken van burgers en instellingen bij de democratische besluitvorming en verzorgt daartoe de logistieke ondersteuning. Daarnaast adviseert de raadsgriffie over vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter. Ook ondersteunt de griffie de raad op communicatief vlak door middel van de webcast en door advisering over vormen van communicatie. Het afgelopen jaar heeft de migratie van alle data naar het nieuwe raadsinformatiesytseem van Parlaeus ons veel tijd gekost. Daarnaast heeft de ingebruikneming van de AV middelen in de vergaderzalen veel tijd in beslag genomen. Zeker daar waar we het afgelopen jaar over moesten stappen op het online vergaderen. Door middel van Teams, online streaming en de stemapp hebben we het online vergaderen kunnen verwezenlijken.
Daarnaast moest in eerste instantie de raadzaal gereed gemaakt worden voor fysieke vergaderingen op 1,5 meter afstand. Ook dit is met vereende krachten weer voor elkaar gekomen. Inmiddels is ook een tweede PMA-zaal gereed gemaakt; voordat deze gebruikt kon gaan worden, gooide de opleving van het virus echter roet in het eten.
Voor de gemeenteraad is van belang geweest dat de raad een traject met Berenschot heeft doorlopen om met elkaar in gesprek te gaan over cultuur en mores in de raad en daaromheen. Het traject zelf heeft hier en daar in de onderlinge omgang binnen de raad vruchten afgeworpen. Op andere vlakken vraagt de raad nog steeds veel inzet van zichzelf om de onderlinge verhoudingen goed te houden en een effectief bestuur van de stad te zijn. De borging van de afspraken die volgen uit dit traject zal in 2021 moeten plaatsvinden.
Tot slot zijn in 2020 twee grotere projecten opgestart: de gemeenteraad en burgerparticipatie en een onderzoek naar de wensen van de raadsleden op het gebied van verdere digitalisering. De resultaten en uitvoering van beide projecten verwachten we in 2021

1.1.4 De raadswerkgroep Omgevingswet bereidt procedureel en procesmatig de besluitvorming door de Raad voor zodat in 2029 één gemeentelijk omgevingsplan kan worden vastgesteld.

Toelichting

De Omgevingswet treedt naar verwachting per 1 januari 2022 in werking. Dit is een jaar later dan dat aanvankelijk was voorzien. De nieuwe wet betekent dat er nieuwe (werk)afspraken moeten worden gemaakt tussen het college en de gemeenteraad. Ook de participatie tussen en met inwoners en andere betrokken zal daardoor wijzigen.
Om de invoering van de Omgevingswet voor de gemeenteraad te begeleiden heeft het presidium een raadswerkgroep ingesteld. Voornaamste taak van de raadswerkgroep is het procedureel en procesmatig voorbereiden van besluiten die uiteindelijk door de raad moeten worden genomen, zoals de vaststelling van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
Naar verwachting wordt de Omgevingsvisie in 2021 vastgesteld, de vaststelling van het omgevingsplan is voorzien medio 2025. In het afgelopen jaar is de gemeenteraad op meerdere momenten betrokken geweest bij de invulling c.q. bijgepraat over de stand van zaken van de verschillende instrumenten. Zo zijn de uitgangspunten voor de omgevingsvisie vastgesteld en wordt de binnenstadvisie (Het Stadspark van Apeldoorn) als onderdeel van de omgevingsvisie begin 2021 vastgesteld. Ook is de raad betrokken geweest bij het nieuwe welstandsbeleid en de benoeming van de leden van de nieuwe Commissie Omgevingskwaliteit. Voor het omgevingsplan geldt een ruime overgangstermijn. Uiterlijk in 2029 moeten alle bestemmingsplannen en andere regels met betrekking tot fysieke leefomgeving zijn ondergebracht in één gemeentelijk omgevingsplan.

Toelichting

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10