Openbare ruimte

Prestaties

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)

De kwaliteit van de openbare ruimte wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezige verkeersstructuren. Met de fiets, het openbaar vervoer en de auto moet iedereen zich veilig, (waar nodig) snel en betaalbaar kunnen verplaatsen. Er wordt flink geïnvesteerd op dit vlak. Om de gevolgen voor de ruimte en het leefmilieu zo klein mogelijk te houden zetten we in op slimme, duurzame en innovatieve oplossingen. De vastgestelde verkeersvisie 2016-2030 is het onderliggende kader.

Wat hebben we bereikt in 2020?

In 2020 zijn diverse activiteiten verricht die bijdragen aan de bereikbaarheid voor fiets, auto en openbaar vervoer.

Er is hard gewerkt aan de planvorming voor (regionale) fietsinfrastructuur en voor capaciteitsvergroting van gemeentelijke hoofdwegen, zoals de Laan van Osseveld (inclusief tunnel) en Laan van Zevenhuizen, aan de verkeersmaatregelen voor Zevenhuizen-Zuidbroek en aan de uitwerking van het overloopparkeren voor Apenheul op de oefenvelden van AGOVV.

Smart mobility-technieken zijn toegepast in bijvoorbeeld verkeerslichten waardoor fietsers beter te prioriteren zijn, in de digitalisering van de parkeerketen, in innovatieve parkeeroplossingen in de binnenstad, in geluids- en luchtkwaliteitssensoren. Op dit vlak is nauw samengewerkt met de G40 gemeenten. Apeldoorn is in dit verband trekker geworden van de themagroep ‘Smart Mobility’.

In 2020 hebben we bijdragen geleverd aan de verkeersveiligheid door diverse educatieve maatregelen gericht op kwetsbare doelgroepen en door (voorbereiding van) fysieke maatregelen waaronder de kruising met de Ovenbouwershoek, een fietspad langs de Elsbosweg en door mee te liften met verkeersveiligheidsmaatregelen bij onderhoudsprojecten.

Het verkeer is schoner en stiller geworden in Apeldoorn. Met ingang van de nieuwe concessie zijn er elektrische bussen gaan rijden in Apeldoorn. Ook zijn er diverse laadvoorzieningen voor elektrische auto’s bijgekomen. Een mobiliteitsvisie voor de binnenstad is afgerond waarbij het primaat wordt gegeven aan de voetganger en fietser en waarbij de druk van het autoverkeer wordt verminderd. Samen met partners in de binnenstad zijn de eerste stappen gezet richting schone bevoorrading van de binnenstad.

De lobby bij relevante partijen naar het oplossen van knelpunten op de A1 en de A50 en naar de optimalisatie van bus en spoorvervoer is in 2020 een belangrijk deel van de activiteiten geweest. Onderdeel hiervan zijn de alternatieve vervoermogelijkheden voor die wijken waar de reguliere buslijnen zijn weggevallen bij de nieuwe busconcessie.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10