Openbare ruimte

Prestaties

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is (Efficiënter)

Prestaties

Wat hebben we gedaan in 2020?

1.2.11 Verkennen mogelijkheid directe treinverbinding en extra station

Toelichting

In het kader van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 is door het rijk in 2020 een globale eerste indicatie gegeven van de haalbaarheid van diverse opgaven op het spoor, waaronder een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn, met een nieuw station in Apeldoorn West. Vervolgonderzoek gaat nog plaatsvinden door de opgaven op het spoor in samenhang te beschouwen met parallelle wegenprojecten. Zo zal de treinverbinding Barneveld-Apeldoorn in samenhang worden bekeken met de A1 in de corridor A1.

1.2.1 Betere doorstroming Laan van Zevenhuizen door vergroten capaciteit op een tweetal plaatsen

Toelichting

De capaciteitsvergroting van de Laan van Zevenhuizen (ter hoogte van de Sluisoordlaan en Saloméstraat) vindt naar verwachting pas in 2023 plaats. Dit komt omdat uit de stikstofonderzoeken, die zijn gedaan ten behoeve van de bestemmingsplanherziening, is gebleken dat sprake is van een stikstofdepositie. Dit is niet toegestaan. Derhalve moet aanvullend onderzoek plaatsvinden, wat leidt tot vertraging in de uitvoering.

1.2.2 Betere doorstroming Kanaal Noord

Toelichting

De capaciteit van Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen wordt vergroot. Gestart is met de planvorming.

1.2.3 Betere doorstroming kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg

Toelichting

De capaciteit van de Laan van Osseveld wordt vergroot in aansluiting op de tunnel, waaronder de ombouw van de rotonde op de kruising met de Veenhuizerweg naar een kruising met verkeerslichten. Het bestemmingsplan om de verbreding van de weg ruimtelijk mogelijk te maken, is in december 2020 door de raad vastgesteld. Uitvoering is voorzien in 2022/2023.

1.2.4 Verkeersontsluiting Zevenhuizen Zuidbroek

Toelichting

In 2020 heeft het coördinatiebesluit om de beoogde verkeersmaatregelen in Zevenhuizen/Zuidbroek ruimtelijk en juridisch mogelijk te maken ter inzage gelegen. Hierop zijn veel reacties binnengekomen. De reacties waren aanleiding om de achterliggende onderzoeken, zoals geluid, te actualiseren.  Daarnaast is onderzoek uitgezet naar stikstof. De resultaten uit het stikstofonderzoek bepalen uiteindelijk het moment van besluitvorming en uitvoering van de voorgenomen maatregelen.

1.2.5 Ontwerp tunnel Laan van Osseveld gereed

Toelichting

In 2020 is samen met ProRail en andere stakeholders verder gewerkt aan de voorbereiding van de aanleg van de tunnel in de Laan van Osseveld, in combinatie met de verdubbeling van de aansluitende wegvakken. In december 2020 is het bestemmingsplan dat nodig is om de tunnel ruimtelijk mogelijk te maken door de gemeenteraad vastgesteld. De aanleg van de tunnel is gepland in de periode 2021-2023, binnen de afgesproken tijd zoals opgenomen in de Bestuursovereenkomst uit 2019 tussen het Ministerie en de gemeente Apeldoorn.

1.2.6 Doorstroomplan Ring

Toelichting

In 2020 is gestart met een doorstroomplan voor de ring zodat inzicht bestaat in huidige en toekomstige knelpunten en oplossingen. Vanwege herprioritering is met dit onderzoek pas op de plaats gemaakt. Onduidelijk is wat de blijvende effecten op het verkeer zijn als gevolg van de Corona-maatregelen. Daarnaast was onvoldoende duidelijk wat de verkeerseffecten zijn van de ruimtelijke opgaven in het kader van Apeldoorn 2040. In 2021 wordt het plan weer opgepakt.

1.2.7 Planvorming N786

Toelichting

We participeren in de planvorming van de provincie Gelderland over de N786. Dit project vormt onderdeel van het multiproject Eerbeek-Loenen 2030. In december 2019 is door de provincie geconstateerd dat er onjuistheden zitten in de verkeersberekeningen die ten grondslag hebben gelegen aan de keuze voor de voorkeursvariant van de N786, te weten de opwaardering van de zuidelijke ontsluiting van Eerbeek, waardoor meer verkeer in zuidelijke richting gaat en minder in noordelijke richting door Loenen. In 2020 zijn door de provincie diverse verkeersonderzoeken gehouden die input vormen voor de actualisatie van het verkeersmodel. Dit wordt gebruikt voor de herziening van de planvorming naar een structurele oplossing voor verkeersoverlast in Loenen.

1.2.8 Lobbyen voor bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

Toelichting

We lobbyen samen met regionale partijen voor een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn over de weg (de A1 tussen Apeldoorn en Barneveld en de A50 tussen Zwolle-Apeldoorn- Arnhem) en over het spoor (Berlijn, Randstad, Apeldoorn-Barneveld, Zutphen-Winterswijk). Daarnaast zijn we samen met stakeholders, gestart met een verkenning naar een regionaal mobiliteitsknooppunt in de omgeving van A1/A50/spoorlijn Apeldoorn-Deventer.
In 2020 hebben we samen met de Cleantech Regio diverse bijeenkomsten georganiseerd en hebben we geparticipeerd in landelijke, provinciale en regionale projectgroepen, in het bijzonder de uitwerking door het rijk van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040.

1.2.9 Voorbereiding voor uitvoering parkeeroplossing Apeldoorn-west

Toelichting

In maart 2020 heeft de gemeenteraad besloten dat de twee oefenvelden van AGOVV de voorkeursoplossing is voor het overloopparkeren voor de bezoekers van de attracties in park Berg en Bos (met name Apenheul). Nadien is gestart met de nadere uitwerking van deze oplossing in financiële en technische zin, zoals de gesprekken met AGOVV over de aankoop van de velden, bestemmingsplanaanpassing en verbetering van de toegangsweg.

1.2.10 Uitvoeren diverse projecten Parkeervisie

Toelichting

Gewerkt is aan diverse projecten uit de in 2019 vastgestelde Parkeervisie. De focus in 2020 lag op de voorbereiding van de digitalisering van parkeerproducten (ingangsdatum 1 januari 2021), proeven met realtime bezetting van parkeerterreinen (waaronder de parkeersensoren op het parkeerterrein Rosariumstraat), voorbereiding digitale parkeerhandhaving als onderdeel van de digitalisering van de parkeerketen en vervanging parkeerapparatuur (Haven Centrum en Brinklaan).

1.2.12 Implementatie nieuwe technieken verkeerslichten

Toelichting

In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om nieuwe ontwikkelingen waarbij data over de verkeersafwikkeling ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert. Ook maken we de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven. In 2020 zijn diverse verkeerslichten bij de vervanging uitgerust met slimme technieken.

1.2.13 Besluiten en uitvoeren van snelle regionale fietsroutes

Toelichting

Gewerkt is aan de uitwerking van de twee varianten van de snelle fietsroute Apeldoorn-Epe op basis waarvan in 2021 een besluit kan worden genomen. Deze uitwerking duurt langer dan aanvankelijk gepland vanwege wisseling in projectleiding en begeleidend adviesbureau.
Als onderdeel van de fietsroute Apeldoorn-Deventer is een deel van de Veenhuizerweg/Klaverweg omgevormd tot fietsstraat. Het overige deel volgt in 2021.

1.2.14 Aanpak fietsparkeren binnenstad

Toelichting

In 2020 zijn er geen nieuwe fietsenstallingen bijgekomen. De beoogde nieuwe stalling in de omgeving van het Marktplein heeft gewacht op besluitvorming over het Marktplein, waarbij is besloten om de stalling vooralsnog niet in de onderliggende parkeergarage te realiseren vanwege de kosten. De fietsenstalling wordt betrokken bij de verdere ontwikkeling van het Marktplein. Ook de nieuw te ontwikkelen fietsenstalling in de omgeving van het kruispunt Hoofdstraat/Kanaalstraat moet nog vorm krijgen in deze omgeving. Het jaar 2020 heeft in het teken gestaan van het fietsparkeerverbod in de binnenstad als COVID-maatregel.  Speciale vakken zijn gemarkeerd om aan te geven waar de fiets nog wel geparkeerd mag worden en ontheffingen zijn uitgegeven aan mensen die slecht ter been zijn. De openingstijden van de bewaakte fietsenstallingen zijn meegegaan met de versoepeling danwel aanscherping van de COVID-maatregelen.

Nieuwe ontwikkelingen

Wijziging ontsluiting Saloméstraat (nieuw beleid Voorjaarsnota)

Toelichting

De wens bestaat om de rijstroken van de Laan van Zevenhuizen te verdubbelen. Indien de Saloméstraat niet aangesloten wordt  op de Laan van Zevenhuizen betekent dit een verbetering van de doorstroming omdat er geen extra verkeerslicht gerealiseerd hoeft te worden. Hiervoor is een gewijzigde ontsluiting van de Saloméstraat via de Fauststraat noodzakelijk. Er is een ontwerp gemaakt zodat bij de ontwikkelingen van fase 4 van 't Podium en de Wilhelm Tellstraat rekening kon worden gehouden met de ruimteclaim die nodig is voor de verlegging van de Saloméstraat. De daadwerkelijke verlegging hangt samen met de ontwikkeling van het gebied Wilhelm Tellstraat. Wanneer de uitvoering plaats kan vinden is op dit moment nog onduidelijk. Ook moeten de benodigde ruimtelijke procedures nog worden doorlopen.

Exploitatie parkeergarage Anklaar (nieuw beleid Voorjaarsnota)

Toelichting

In september 2019 is het winkelcentrum Anklaar opgeleverd en is de parkeergarage Anklaar eigendom van de gemeente geworden. Om de exploitatie van de parkeergarage kostendekkend te maken, is aanvullend structureel exploitatiegeld beschikbaar gesteld.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10