6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Op het onderdeel PGB zijn de uitgaven € 0,2 miljoen lager ten opzichte van de begroting van € 0,7 miljoen. Dit lagere bedrag is het gevolg van onze inspanningen om de PGB’s binnen beschermd wonen te beperken en in te zetten op het gebruik van zorg in natura. Daarmee betreffen de hier gepresenteerde lagere kosten ook een verschuiving naar dat onderdeel. | Voordeel | 200 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
We hebben voor 2020 het budget zorg in natura van beschermd wonen geraamd op € 44,9 miljoen. De kosten in 2020 zijn € 45,7 miljoen. Dit is een nadeel van € 0,9 miljoen aan de lastenkant. Aan de batenkant hebben we een terugontvangen baat van € 0,1 miljoen waardoor we per saldo een nadeel hebben van 0,8 miljoen. | Nadeel | 900 | I | ||
We hebben als budgethouder met onze regiogemeenten (regio Oost Veluwe: gemeente Apeldoorn, Epe, Heerde, Hattem, Brummen en Voorst) een convenant gesloten waarin we de financiële voor- en nadelen met betrekking tot onze regionale taak (we ontvangen een rijksbijdrage voor deze taak) verrekenen. Begin 2021 zal aan de zes colleges het voorstel worden gedaan om het huidige convenant te verlengen tot de definitieve implementatie van het objectief verdeelmodel Beschermd Wonen naar alle gemeenten per 1-1-2023. | Nadeel | 1.800 | I | ||
Extra kosten maatschappelijke opvang door de Coronacrisis Het deel van de rijksvergoeding waarvoor in 2020 geen uitgaven zijn gedaan (€ 428.000), wordt via de Reserve Overlopende Projecten (ROP) meegenomen naar 2021. | Voordeel | 428 | I | ||
Vrouwenopvang | Voordeel | 450 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 208 | I | ||
Totaal lasten | Nadeel | 1.414 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Als gevolg van wetswijziging (BBV) is besloten om de verantwoording van de CAK bijdrage (de eigen bijdrage van inwoners die individuele voorzieningen ontvangen van de gemeente) te verantwoorden op basis van werkelijke ontvangsten van het CAK (kasstelsel). Als gevolg van deze stelselwijziging verantwoorden we in 2020 niet het totaal verwachte bedrag van het CAK als nog te ontvangen bedrag (op basis van verantwoording baten en lasten). Gevolg van deze stelselwijziging is een eenmalig nadeel in de jaarrekening 2020. | Nadeel | 1.300 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
We hebben voor 2020 het budget zorg in natura van beschermd wonen geraamd op € 44,9 miljoen. De kosten in 2020 zijn € 45,7 miljoen. Dit is een nadeel van € 0,9 miljoen aan de lastenkant. Aan de batenkant hebben we een terugontvangen baat van € 0,1 miljoen waardoor we per saldo een nadeel hebben van 0,8 miljoen. | Voordeel | 100 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 121 | I | ||
Totaal baten | Nadeel | 1.079 |