- Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Acres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters, Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten, ZERO 55 Enschede en ZERO 55/ MAC Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
In 2019 is de juridische structuur van Accres gewijzigd. Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso, aandeelhouder/ W. Willems, Vastgoed, opdrachtgever DVO
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Deze dienstverleningsovereenkomst geldt voor de periode 2017 tot en met 2020 en bevat de prestatieafspraken 2020. Accres beheert en exploiteert in opdracht van de gemeente maatschappelijk vastgoed en sportaccommodaties.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de gebruikers van de accommodaties van Accres. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken.Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt kan dit voorApeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Door corona heeft Accres te maken met omzetdalingen en verliezen. De hoogte van deze verliezen worden momenteel in beeld gebracht.Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten En Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid.
Ontwikkelingen beleid
Op 23 december 2020 is de nieuwe dienstverleningsovereenkomst (voorheen prestatieafspraken) door de gemeente en Accres Apeldoorn BV ondertekend. Voor de verschillende pakketten is een nieuwe uitvraag geschreven en heeft Accres een nieuwe aanbieding gedaan. De nieuwe overeenkomst geldt voor de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2024.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 219.479
-/- € 1.044.000
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 5.258.000
€ 4.050.000
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 5.852.163
€ 8.977.000
n.t.b.
- GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
De personele risico's - ziekteverzuim, krapte op de arbeidsmarkt - vormen de grootste risico's. Andere risico's zijn risico's die tot een omzetdaling leiden, gemeenten nemen minder plusproducten af en laten taken niet door de GGD uitvoeren. Verder vormen wetswijzigingen een risico voor de continuïteit van de GGD.
Ontwikkelingen beleid
Als beleidsprioriteiten zijn vastgesteld: COVID19 bestrijding (in opdracht van en bekostigd door de rijksoverheid), advisering Omgevingswet en gezonde leefomgeving, psychosociale hulp bij incidenten, gezonde leefstijl, signalering trends in volksgezondheid, werkgeversplatform NOG Fitter en Vitaler, gezonder ouder worden, takendiscussie bestuursagenda uitwerken en passende informatie voor gemeenten.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 213.000
€ 71.000
Eigen vermogen
€ 3.028.000
€ 2.909.000
Vreemd vermogen
€ 2.923.000
€ 2.631.000
- Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Kadernota 2019-2022 PlusOV (geen nieuwe kaderstelling 2020-2023)
Begroting 2020 - 2023 PlusOV
Bedrijfsplan Vervoercentrale 2.1
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.Het jaar 2020 stond voornamelijk in het teken van corona. De impact van corona op de bedrijfsvoering van PlusOV was groot. Het VAV kwam in maart 2020 grotendeels stil te liggen waarna dit langzamerhand weer is gestegen.
Ontwikkelingen beleid
In 2020 is gestart met de aanbestedingsprocedure voor het Vraag afhankelijk vervoer (VAV). Deze procedure zal in 2021 worden afgerond. PlusOV heeft door investeringen en aanpassingen van processen en systemen de benodigde formatie weten te verlagen en de operationele bezetting in lijn gebracht met de formatie.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
2018
2019
2020
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 148.705
€ 460.890
€ 460.890
Vreemd vermogen
€ 8.645.792
€ 4.124.281
€ 4.000.000