7.3 Afval
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
CIRCULAIRE ECONOMIE Op de budgetten voor Circulaire economie (inclusief kwartiermaker) hebben we ruim € 205.000 minder uitgegeven met de volgende redenen: | Voordeel | 205 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
AFVAL Het afvaldossier was de afgelopen jaren op tal van onderdelen sterk in beweging. Belangrijkste factor was de implementatie van het omgekeerd inzamelen. Daarnaast speelde er de systeemwijziging bij het Afvalfonds van de vergoeding van de kosten voor PMD. De grootste plussen en minnen zijn als volgt samen te vatten: Het voordeel op de lasten bedraagt € 277.000. | Voordeel | 277 | I | ||
VOORZIENING AFVALSTOFFENHEFFING Naast de hier genoemde voor- en nadelen kan er minder compensabele BTW aan de voorziening worden doorbelast. De belastingdienst heeft namelijk recent besloten om de BTW voor het gescheiden inzamelen niet meer te beschouwen als compensabele BTW, maar als ondernemers BTW. Het gaat om een niet voorzien voordeel voor de voorziening. Per saldo wordt € 630.000 minder doorbelast aan de voorziening. | Nadeel | 1.650 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 288 | I | ||
Totaal lasten | Nadeel | 880 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
AFVAL Er waren (incidentele) meevallers van afgelopen jaren van € 455.000. De opbrengsten uit het Afvalfonds voor het ingezamelde PMD vindt plaats door jaarlijkse bevoorschotting en de afrekening conform het oude systeem vindt pas enkele jaren later plaats. Dit maakt het monitoren van de baten erg lastig. De afrekeningen over 2017 en 2018 (definitief) en 2020 (voorlopig) vielen gunstiger uit dan geraamd, vanwege een gering percentage afkeur. Daarnaast ontvingen we € 590.000 hogere baten uit de afvalstoffenheffing vanwege extra aansluitingen. Verder was de opbrengst uit het Afvalfonds € 300.000 lager dan begroot omdat de vergoeding voor het sorteren is vervallen. De totale baten waren € 745.000 hoger dan begroot. | Voordeel | 745 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 134 | I | ||
Totaal baten | Voordeel | 611 |