Jeugd en onderwijs

Prestaties

Indicatoren

Effectindicatoren

Trendanalyse

Trendanalyse

Clienttevredenheid geboden resultaat/advies en geboden hulp CJG

De cliënt tevredenheid over geboden hulp vanuit het CJG is stabiel.

Jongeren met een delict voor de rechter

Op het moment van opstellen jaarcijfers zijn er nog geen cijfers over 2020 beschikbaar (op waar staat je gemeente.nl / CBS). We zien dat in Apeldoorn, de grote gemeenten en Nederland na 2015 het % stabiel op 1% blijft.

Jongeren met jeugdbescherming (aantallen)

We zien dat de stijgende trend in Apeldoorn in de jaren 2016-2019 nu in 2020 meer licht dalende trend laat zien terwijl in Nederland en de grote gemeenten een stijgende trend wordt gepresenteerd.

Jongeren met jeugdhulp

De landelijke CBS cijfers laten een stijgende lijn zien in het aantal jongeren met jeugdhulp. Ook binnen onze gemeente zien we die stijgende trend. De cijfers van 2020 hebben betrekking op het eerste halfjaar 2020.

Jongeren met jeugdreclassering

Deze cijfers laten zien dat het aantal jongeren met een jeugdreclasseringsmaatregel vrij stabiel blijft in Nederland. Het aantal in Apeldoorn neemt iets af. Mede door onze preventieve inzet en samenwerking tussen politie, Jeugd-Boa's en het jongerenwerk. De cijfers van 2020 hebben betrekking op het eerste halfjaar 2020.

Kostenontwikkeling jeugdhulp (totale kosten jeugdhulp vanaf 2015)

De cijfers betreffen het totaalbedrag aan verantwoorde kosten Jeugdhulp (zorg in natura via zorgaanbieders plus PGB) vanaf de decentralisatie Jeugdhulp per 2015. De kostenontwikkeling jeugd is in 2019-2020 gestabiliseerd. Dit is te verklaren door de maatregelen die we genomen hebben: jeugdhulpaanbieders hebben een budgetplafond en we hebben praktijkondersteuning huisartsen gerealiseerd. We voeren de Jeugdwet streng en rechtvaardig uit en hebben de volumegroei weten te beperken. Een gevolg is wel dat we te maken hebben met oplopende wachtlijsten bij aanbieders.
Mogelijk heeft de coronapandemie ervoor gezorgd dat hulp is uitgesteld of sprake is van zorg mijden.

Toelichting maatregel budgetplafonds per 1/1/2020:
De budgetplafonds hadden in 2020 positieve effecten op samenwerking en kostenbewustzijn, zowel binnen de gemeente, bij het CJG als bij de zorgaanbieders. Aantoonbaar is meer frequent het juiste gesprek gevoerd over inhoud en kosten van de noodzakelijke zorg. Daarbij zijn er geen brede signalen aanwezig dat de budgetplafonds inbreuk deden op de kwaliteit van de zorgverlening. Verlengingen van zorg zijn uitgevoerd bij dezelfde aanbieder (geen wisseling voor de cliënt) en wachtlijsten zijn niet of in beperkte mate gestegen. Aandachtspunt daarbij zijn de wachtlijsten SGGZ.
Dit is mede mogelijk gemaakt doordat in 2020 het budget voor volume- en prijsstijging beschikbaar was om gerichte verhoging van budgetplafonds toe te staan.
Het jaar 2020 was ook duidelijk een leerjaar. Zowel gemeente als zorgaanbieders moesten wennen aan het werken met de budgetplafonds. Dit leverde waardevolle kennis op voor het vervolg in 2021:
•   Aanscherpen van communicatie en informatievoorziening;
•   Verder stroomlijnen van processen, voorkomen dat budgetplafonds een bureaucratische procedure worden;
•   Geautomatiseerde sturing en beheersing vergroten.

De geraamde bezuiniging budgetplafonds ad € 3 miljoen is in 2020 voor een bedrag van € 2,8 miljoen gerealiseerd. Onderstaande tabel geeft hiervan het overzicht.

€  36,3 mln. Start bruto budget t.b.v. budgetplafonds 2020
€    2,5 mln. Beschikbaar voor verhoging: budget volume en prijs
€  38,8 mln. Totaal beschikbaar bruto budget voor budgetplafonds 2020

€  33,6 mln. vastgestelde budgetplafonds per 1/1/2020
      €    1,6 mln. Structureel verhoogde budgetplafonds in 2020
      €    1,0 mln. Incidenteel verhoogde budgetplafonds in 2020
      €    1,2 mln. Declaraties nieuwe aanbieders (hebben geen plafond)
 -/- €     1,4 mln. Saldo onder en overschrijdingen
€  36 mln. totaal uitgaven

€    2,8 mln. Totaal besparingen t.o.v. raming   

Tussentijds is door 52 van de 189 aanbieders met een budgetplafond het verzoek gedaan tot aanpassing van het plafond. Hiervoor was het beschikbare budget voor volume- en prijsstijging achter de hand gehouden zodat gerichte verhogingen konden plaatsvinden.

Praktijkondersteuners (POH):
Al in 2018 is gestart met Praktijkondersteuners bij huisartsen. In 2019 vond een verdere uitbreiding plaats waarbij in 2020 uiteindelijk op 15 verschillende praktijklocaties in totaal 37 huisartsen worden ondersteund. Daarnaast zijn er 8 praktijkhouders die verbinding hebben met het CJG via een contactpersoon. In totaal betreft dit een kleine 55% van de praktijken.
Helaas zorgde Corona er voor dat de ondersteuning in 2020 slechts gedurende een aantal maanden vorm kreeg. Daarmee zijn effecten over dat jaar beperkt in beeld. Met de ervaringen uit 2019, kan er toch een aantal kwalitatieve uitspraken worden gedaan:

-   Zowel CJG als de huisartsen die worden ondersteund door een POH-er ervaren een betere samenwerking;
-   Er is een positief effect op het aantal en de kwaliteit van de verwijzingen
-   POH-ers kunnen helpen om werkdruk bij huisartsen (beperkt) te verlagen en hebben een positief effect op wachtlijsten

De deelnemende huisartsen hebben uitgesproken dat ze de samenwerking willen consolideren en willen uitbreiden op basis van de tot nu toe gebruikte aanpak (terug naar “voor Corona”) met als doel in ieder geval 80% dekking te realiseren in uiterlijk 2 jaar.

Ontwikkeling aantal wettelijke verwijzers naar Jeugdhulp

We zien hier de ontwikkeling van het aantal verwijzers naar jeugdhulp in % van de totale verwijzingen zoals ze in 2019 en 2020 in de cliënten administratie van de gemeente (GWS/SUITE) zijn geregistreerd. We zien in 2020 ten opzichte van 2019 een toename van de verwijzingen CJG en een daling van het aantal verwijzingen vanuit de huisarts. Deze verschuiving is met name het gevolg van inzetten POH vanuit het CJG bij huisartsen.

Ontwikkeling kosten jeugdhulp verdeeld naar wettelijke verwijzers

We zien dat de kostenverdeling op basis van verwijzers ook een verschuiving laat zien in 2020 ten opzichte van 2019 vanuit de huisartsen naar het CJG.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10