Apeldoorn activeert

Prestaties

1.2 Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam

Prestaties

Wat hebben we gedaan in 2020?

1.2.2 We geven snel duidelijkheid over het recht op een uitkering aan inwoners die er recht op hebben

Toelichting

Deze doelstelling is in 2020 gemiddeld genomen nagenoeg behaald. Over het gehele jaar hebben wij in 58% van de gevallen binnen twee werkdagen aan onze inwoners uitsluitsel gegeven over het recht op een uitkering. We constateerden in het eerste deel van het jaar dat de gerapporteerde percentages regelmatig achterbleven bij de doelstelling. In de praktijk hadden inwoners mondeling al wel een toezegging gekregen over het recht op een uitkering, maar de administratieve verwerking in onze systemen vond in sommige gevallen later plaats, wat het gerapporteerde percentage drukte. We hebben aanpassingen gedaan in het registratieproces en dat is zichtbaar geworden in de toename van het gerapporteerde percentage.

1.2.3 Wij borgen via het Sociaal Vangnet de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen

Toelichting

In 2020 zijn we gestart met de vernieuwde regelingen uit het herijkte Sociaal Vangnet. We hebben de regelingen uit het Sociaal Vangnet op verschillende manieren bij inwoners onder de aandacht gebracht. In de maand november hebben we 7.500 huishoudens met een herinneringsbrief geïnformeerd over de regeling compensatie wettelijk eigen risico en hen opgeroepen hier gebruik van te maken. In totaal hebben 4.581 inwoners gebruik gemaakt van deze nieuwe regeling.
Gaandeweg het jaar zijn als gevolg van de coronacrisis 3 regelingen uit het Sociaal Vangnet - de strippenkaart, kidskaart en compensatie wettelijk eigen risico – vereenvoudigd opengesteld voor ondernemers die in aanmerking komen voor Tozo 2 en 3. We hebben mondkapjes beschikbaar gesteld aan inwoners die deze niet zelf konden bekostigen via de voedselbank en de ontmoetingsplekken.
In 2020 hebben 8.886 huishoudens gebruikt gemaakt van minimaal één regeling uit het Sociaal Vangnet, waaronder 3.147  kinderen. Stichting Leergeld heeft in 2020 ongeveer 2.000 kinderen uit de leeftijdscategorie 4 – 18 jaar bereikt.

1.2.1 We zijn effectief in onze schuldhulpverlening

Toelichting

Het percentage inwoners dat opnieuw een aanvraag voor een schuldregeling doet binnen vier jaar lag in 2020 op 0,3%.

Voor schuldhulpverlening en het voorkomen van financiële problemen (preventie) zijn verschillende activiteiten ondernomen, zoals de invoering van de nieuwe wettelijke taak waaronder vroegsignalering per januari 2021 en het aanbieden van een budgetcheck aan inwoners. Verder zijn we bezig met de aansluiting op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) en het landelijke telefoonnummer (0800-8155) en is een communicatie-campagne voorbereid waarin de verschillende activiteiten worden gepromoot en het thema schulden bespreekbaar wordt gemaakt.

Het proces schuldhulpverlening optimaliseren wij. Dit proces loopt door tot in het voorjaar van 2021. Hiermee verbeteren we onze dienstverlening aan inwoners. We werken aan de introductie van een webportal waarmee inwoners zelf inzicht krijgen in hun financiële situatie (betalingen, afloscapaciteit bij schulden etc.).

Nieuwe ontwikkelingen

Invoeringskosten Stadspas (nieuw beleid)

Toelichting

In het collegewerkprogramma is opgenomen dat er een stadspas (invoering 2020) komt voor alle inwoners van Apeldoorn. De planning was dat er een stadspas in de vorm van een giftcard voor de gemeentelijke waarden: RegelRecht Strippenkaart, mantelzorgwaardering en eindejaarsgeschenken in het 4e kwartaal 2020 zou zijn ingevoerd. Dit is niet gelukt, omdat we tegen een aantal grote vraagstukken aanliepen ten aanzien van privacy en beveiliging en hier is uw raad in 2020 over geïnformeerd. Besloten is toen om meer tijd te nemen om tot een kwalitatief goede aanbesteding te kunnen komen. De vertraging heeft geen financiële gevolgen. We zijn inmiddels begonnen met de implementatie. De stadspas is in maart 2021 operationeel als vervanger van de RegelRecht Strippenkaart, in november 2021 als mantelzorgwaardering en in december 2021 als eindejaarsgeschenk voor de medewerkers van de gemeente Apeldoorn. De beschikbaar gestelde middelen a € 150.000,- zijn voldoende om de invoering van de stadspas te realiseren en worden meegenomen naar 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10