Apeldoorn activeert

Prestaties

1.1 Inwoners doen mee. Inwoners zijn aan het werk, volgen scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief

Prestaties

Wat hebben we gedaan in 2020?

1.1.10 Inzet activeringscoaches

Toelichting

In 2020 zijn er 161 inwoners extra geactiveerd, dat zijn er weliswaar minder dan onze doelstelling, maar is het toch gelukt om deze inwoners te activeren. De opgelopen achterstand is een direct gevolg van de coronacrisis, waardoor de inwoners en activeringscoaches het grootste deel van het jaar nauwelijks gebruik hebben kunnen maken van de voorzieningen en activiteiten. Gezien deze omstandigheden was het niet mogelijk om bijsturingsmaatregelen te nemen die ertoe leidden dat het resultaat alsnog behaald werd.

1.1.1 We voorkomen instroom in de uitkering

Toelichting

Wij hebben in de Prestatieafspraken 2020 met Lucrato opgenomen dat Lucrato een plek bij de intakebalies heeft in het Huis van de Stad. Na de zomer hebben we het aantal plekken voor Lucrato-medewerkers verdubbeld naar twee. Hierdoor vindt er direct een doorverwijzing plaats als inwoners zich melden voor werk. Lucrato kan op die manier snel kijken welke mogelijkheden er zijn om een baan te vinden, dat is bij 53 inwoners gelukt. Er vindt ook efficiëntere afstemming plaats tussen de gemeentelijke organisatie en Lucrato door de aanwezigheid van Lucrato in het Huis van de Stad.

1.1.8 Verhogen maatschappelijke deelname

Toelichting

In 2020 hebben we 87% van de inwoners met een uitkering ingedeeld op de participatieladder. Hiermee is bij ons bekend op welke trede van de participatieladder zij nu staan en of zij een volgende stap op de ladder kunnen maken. Voor deze groep ontwikkelbare inwoners gaan we in 2021 werken met planmatige begeleiding, gericht op het zetten van stappen (verbetering van zelfredzaamheid, opleiding, participatie of werk), zodat we ons einddoel in 2022 gaan halen.

1.1.2 Besluit op basis van onderzoeksresultaten experiment Vertrouwen op maat (Regelluw)

Toelichting

De Universiteit van Tilburg heeft het onderzoek naar het vertrouwensexperiment op 31-12-2019 afgerond. De eindrapportage van het vertrouwensexperiment is op 8 mei 2020 opgeleverd. Op 18 juni 2020 heeft de universiteit de resultaten gepresenteerd aan de raden van Apeldoorn en Epe.
Wij zijn in de tweede helft van 2020 gestart met het evalueren en waarderen van de bevindingen om te bepalen welke geleerde lessen we kunnen vertalen naar onze dienstverlening op het terrein van toeleiding naar werk en participatie.

1.1.9 We kennen voor 1 januari 2022 de inwoners die in ons bestand zitten

Toelichting

We hebben op 1 januari 2021 van 87% van onze inwoners (inclusief de nieuwe instroom) de participatiegraad- en het participatieperspectief in beeld. Van 52% van de inwoners met een Participatie Wet uitkering is de opleidingsachtergrond bekend (niveau + richting). Dit is vooral relevant voor inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, deze hebben dan ook voorrang gekregen in het verbeteren van de registratie. We hebben afspraken gemaakt hoe we het inwonersbeeld op deze twee kenmerken nog verder verbeteren en vanaf nu actueel houden.

1.1.5 Stimuleren sociaal ondernemerschap

Toelichting

In ons inkoopbeleid stellen we sociale voorwaarden aan opdrachtgevers via Social Return. We hebben inkoop bij sociaal ondernemers opgenomen in onze Social Return voorwaarden als een middel, waarmee opdrachtnemers hun Social Return verplichtingen in kunnen vullen. Binnen FactorWerk hebben we afspraken gemaakt over de regionale criteria waarmee we kunnen bepalen of een ondernemer een sociaal ondernemer is. We hebben een website gemaakt die als marktplaats gaat dienen voor het koppelen van sociaal ondernemers aan opdrachtnemers met Social Return verplichtingen. We hebben sinds 2020 binnen de G40 een stimulerende rol in de vorm van het voorzitterschap van de themagroep impact ondernemen.

1.1.6 Meer arbeidsplaatsen door inzet Social Return

Toelichting

We hebben 84 arbeidsplaatsen via Social Return gecreëerd. Dit is lager dan de geplande 125 arbeidsplaatsen en komt door de impact van de coronacrisis.
We hebben samen met alle andere gemeenten in Oost Nederland onze SROI-waardering geüniformeerd. Het manifest Social Return Oost Nederland is getekend en afgerond.

1.1.4 Sturen op prestatieafspraken 2020 met Lucrato

Toelichting

De resultaten 2020 zijn sterk onderhevig geweest aan de effecten van de coronacrisis.
Zo zagen we het bijstandsbestand (BUIG) vooral in de maanden maart en april fors toenemen. Aan deze toename lag een aanzienlijke stijging van de instroom ten grondslag, terwijl gelijktijdig het aantal inwoners dat naar werk uitstroomde daalde. Het aantal jongeren in de uitkering nam toe, waarschijnlijk omdat zij geen of zeer beperkte WW-rechten hebben opgebouwd en zij daarnaast ook vaker dan gemiddeld in tijdelijke of flex-banen werken. Een beeld dat ook landelijk zichtbaar was. In de zomermaanden nam de instroom weer af tot ongeveer hetzelfde niveau als vorig jaar en steeg de uitstroom weer. Ook onder jongeren zagen we vanaf de zomer het aantal uitkeringen afnemen. We liepen de achterstand die begin dit jaar werd opgelopen echter in de zomermaanden niet meer in en we zagen in de laatste maanden van het jaar het aantal uitkeringen weer toenemen. Hierdoor daalde het aantal BUIG-uitkeringen niet met 180, maar steeg het aantal uitkeringen met 126 ten opzichte van de eindstand 2019.
Overigens is de bestandstoename een landelijk beeld en deze was in Apeldoorn lager dan de gemiddelde toename onder de referentiegemeenten (grote gemeenten waaronder de G4-gemeenten) waar wij ons mee vergelijken. In Apeldoorn steeg het bestand in een jaar tijd met 3,5%, tegen 3,8% onder de referentiegemeenten.

Ondanks de plotselinge verandering op de arbeidsmarkt stroomden er in 2020 toch nog ruim 445 inwoners uit de uitkering doordat zij aan het werk zijn geholpen. Niet alle sectoren werden even hard getroffen door de corona-maatregelen. Lucrato heeft in 2020 de focus gelegd op sectoren waar de kansen op de arbeidsmarkt nog aanwezig waren b.v. de beveiligingsbranche en de logistiek. Dit neemt echter niet weg dat de uitstroom naar werk in 2020 30% lager lag dan in 2019.
Daar waar volledige uitstroom uit de uitkering niet mogelijk is, is het aangaan van een deeltijdbaan of het uitbreiden van het aantal gewerkte deeltijduren belangrijk om de toekomstige kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Lucrato ondersteunde inwoners hierin. In 2020 zijn hierdoor inwoners in totaal 935 uren parttime  gaan werken of hebben zij urenuitbreiding gehad.

Tot en met 2020 ontvingen 83 inwoners van Apeldoorn een positief advies  beschut werk van het UWV. Hiervan zijn 66 inwoners in dienst bij Lucrato via een dienstverband beschut werk. Dit zijn 55,3 fte’s van 31-uur per fte. Het Rijk heeft een indicatieve taakstelling opgelegd voor 2020 van 77 plekken (gemeten in fte’s van 31 uur) beschut werk. Dit aantal is dit jaar niet gehaald. Het is overigens een landelijk beeld dat de indicatieve taakstellingen jaarlijks niet worden gerealiseerd.

We hebben in de prestatieafspraken een norm van 68% opgenomen voor het totale aantal mensen met een Wsw-dienstverband dat bij reguliere werkgevers werkzaam is (via een detachering of begeleid werken). Die plekken realiseerde Lucrato onder andere bij de eenheid Beheer en Onderhoud. Het gerealiseerde percentage is 3,0%-punt lager uitgekomen op 65%.  De daling werd voornamelijk veroorzaakt door het beëindigen van een grote groepsdetachering door een werkgever en daarnaast is er vanwege de coronacrisis een beperkt aantal SW-medewerkers bij Lucrato teruggekomen die bij een werkgever gedetacheerd waren.

1.1.3 Regionaal dekkend educatieaanbod laaggeletterdheid inkopen

Toelichting

Vanwege de coronacrisis hebben minder inwoners dan vorig jaar gebruik gemaakt van het door ons ingekochte dekkende educatieaanbod voor volwassenen. In totaal volgden 181 inwoners een formele taalopleiding. Deze opleidingen worden afgesloten met een examen waarmee deelnemers een officieel erkend diploma kunnen behalen.
Daarnaast gingen 358 inwoners naar een non-formele cursus of activiteit basisvaardigheden of kregen ondersteuning van een taalmaatje. We verleenden hiertoe subsidie aan het taalhuis en voor 4 lokale projecten, gekoppeld aan de thema’s ‘digitale vaardigheden en ouderbetrokkenheid’, ‘gezondheid’, financiële zelfredzaamheid en ‘werk’.
Vanwege de coronacrisis hebben we in 2020 het beschikbare regionale budget voor de WEB niet maximaal in kunnen zetten. We houden € 491.190,00  over, dat is 28% van het regiobudget. Het Ministerie staat vanwege de coronacrisis waarschijnlijk toe dat we dit bedrag mee mogen nemen naar 2021.

1.1.7 We zijn voor 2021 klaar voor het nieuwe inburgeringsstelsel

Toelichting

Anders dan eerder verwacht gaat de nieuwe wet pas in per 1 januari 2022. Dit uitstel van een jaar is veroorzaakt door een vertraging in het wetgevingsproces. Deze vertraging lag buiten onze beïnvloedingssfeer. We hebben in 2020 onze geplande voorbereidingen voor de implementatie van de nieuwe wet waar mogelijk uitgevoerd. En zijn voornemens in 2021 alvast met een pilot in lijn van de nieuwe wet te gaan werken.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10