1.1 Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Prestaties
Wat hebben we gedaan in 2020?
1.1.2 Verminderen van strafbaar gedrag van (probleem) jongeren en jeugdcriminaliteit | ||
Toelichting | Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar voor wat betreft cijfers op de indicatoren vandalisme, overlast, de instroom van de jongeren bij het OM en de plannen van aanpak die de gemeente maakt voor en met individuele probleemjongeren. | |
1.1.3 Signaleren en aanpakken van georganiseerde criminaliteit/ ondermijnende criminaliteit | ||
Toelichting | Er zijn 21 casussen in behandeling genomen. Componenten die hier onderdeel van uitmaakten waren onder ander zorgfraude, drugshandel en zogenaamde ‘witte vlekken’. Er is een onderzoek naar een bepaalde witte vlek uitgevoerd. Net als in 2019 zijn er een kleine 30 hennepkwekerijen opgerold in Apeldoorn. in ongeveer 1/3 van de gevallen gaan we op basis van ons Damoclesbeleid over tot het sluiten van een pand. | |
1.1.4 Voorkomen dat de digitale criminaliteit verder stijgt | ||
Toelichting | Het doel van deze prioriteit van het Integrale Veiligheidsplan Apeldoorn 2019-2022 is o.a. om te voorkomen dat het aantal delicten verder stijgt. De corona-uitbraak en de daarop volgende intelligente lockdown om een pandemie te bestrijden, heeft geleid tot een verschuiving in criminaliteit. Er is een forse toename te zien van langs de digitale weg gepleegde criminaliteit, waarbij misbruik wordt gemaakt van de ongerustheid, onzekerheid en kwetsbaarheid van mensen via diverse digitale middelen. Op dit moment ziet het ernaar uit dat we deze doelstelling niet gaan halen. Wat het beeld op de langere termijn zal zijn is evenwel nog ongewis. | |
1.1.5 Voorkomen en verminderen van High impact crimes | ||
Toelichting | Door de maatregelen (bijvoorbeeld het vele thuiswerken, bedrijven die gesloten zijn) die in het kader van corona zijn genomen, zijn de cijfers voor High Impact Crime aanzienlijk gedaald. | |
1.1.1 Voorkomen en bestrijden overlast in de woonomgeving | ||
Toelichting | De toelopende meldingen woonoverlast worden door de afdeling concernzaken/ veiligheid centraal geregistreerd en vervolgens beoordeeld. Vervolgens wordt samen met ketenpartners (team woonoverlast) een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Door de toename van het aantal casussen, maar ook door de ernst van de situaties wordt er steeds meer tijd gestoken in het bespreken, begeleiden en bemiddelen. De samenwerking maakt dat steeds eerder wordt geïntervenieerd en er daardoor snel kan worden gehandeld. | |
1.1.6 Uitvoeren projectplan Explosievenruiming | ||
Toelichting | In 2020 zijn meerdere overleggen geweest over de financiering vanuit de Bommenregeling. Eind 2020 is daar ambtelijk duidelijkheid over gekomen. Begin 2021 is dit door een brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bevestigd. Hiermee is de afronding van dit deel van het project in 2024 financieel geregeld. |