Veiligheid

Prestaties

1.1 Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid

Prestaties

Wat hebben we gedaan in 2020?

1.1.2 Verminderen van strafbaar gedrag van (probleem) jongeren en jeugdcriminaliteit

Toelichting

Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar voor wat betreft cijfers op de indicatoren vandalisme, overlast, de instroom van de jongeren bij het OM en de plannen van aanpak die de gemeente maakt voor en met individuele probleemjongeren.

1.1.3 Signaleren en aanpakken van georganiseerde criminaliteit/ ondermijnende criminaliteit

Toelichting

Er zijn 21 casussen in behandeling genomen. Componenten die hier onderdeel van uitmaakten waren onder ander zorgfraude, drugshandel en  zogenaamde ‘witte vlekken’. Er is een onderzoek naar een bepaalde witte vlek uitgevoerd. Net als in 2019 zijn er een kleine 30 hennepkwekerijen opgerold in Apeldoorn. in ongeveer 1/3 van de gevallen gaan we op basis van ons Damoclesbeleid over tot het sluiten van een pand.
Meerdere overleggen aanpak mensenhandel zijn ingericht. Zowel om structuur van de aanpak in te richten, maar veel belangrijker is het overleg waar mensenhandel situaties worden besproken en activiteiten worden uitgezet om de situatie aan te pakken. Voor wat betreft georganiseerde criminaliteit hebben een aantal schokkende misdrijven zich voorgedaan. Bij deze incidenten was sprake van vuurwapengebruik, illegale prostitutie en internationale drugshandel. Deze zaken zijn opgespoord en vervolgd. Daar waar mogelijk zijn bestuursrechtelijke maatregelen toegepast.
Voor wat betreft het signaleren van ondermijning vindt er met regelmaat een overleg met de politie plaats waar alle lokale signalen en MMA (meld misdaad anoniem) meldingen worden besproken en onderzocht.    

1.1.4 Voorkomen dat de digitale criminaliteit verder stijgt

Toelichting

Het doel van deze prioriteit van het Integrale Veiligheidsplan Apeldoorn 2019-2022 is o.a. om te voorkomen dat het aantal delicten verder stijgt. De corona-uitbraak en de daarop volgende intelligente lockdown om een pandemie te bestrijden, heeft geleid tot een verschuiving in criminaliteit. Er is een forse toename te zien van langs de digitale weg  gepleegde criminaliteit, waarbij misbruik wordt gemaakt van de ongerustheid, onzekerheid en kwetsbaarheid van mensen via diverse digitale middelen.

Op dit moment ziet het ernaar uit dat we deze doelstelling niet gaan halen. Wat het beeld op de langere termijn zal zijn is evenwel nog ongewis.
Gezien de ontwikkelingen op het gebied van digitale criminaliteit op lokaal, nationaal en internationaal niveau is het voorkomen van een stijging niet haalbaar. Door de sterke stijging van criminaliteit met een digitale component geldt dit ook voor het gelijk laten blijven van de cijfers. Mede door corona en het vele thuiswerken en online shoppen heeft digitale criminaliteit in 2020 een vlucht genomen. De verwachting is niet dat dit in 2021-2022 zal afnemen.

1.1.5 Voorkomen en verminderen van High impact crimes

Toelichting

Door de maatregelen (bijvoorbeeld het vele thuiswerken, bedrijven die gesloten zijn) die in het kader van corona zijn genomen, zijn de cijfers voor High Impact Crime aanzienlijk gedaald.
Daar waar wij in andere jaren bijeenkomsten organiseerden en er preventieadviezen werden verstrekt aan slachtoffers van wooninbraken, was dat nu niet mogelijk. Veelal is er met name digitaal gecommuniceerd of via de kranten. De communicatie is wel vooral uitgedragen in overleg met de politie, toezichthouders en private organisaties.

1.1.1 Voorkomen en bestrijden overlast in de woonomgeving

Toelichting

De toelopende meldingen woonoverlast worden door de afdeling concernzaken/ veiligheid centraal geregistreerd en vervolgens beoordeeld. Vervolgens wordt samen met ketenpartners (team woonoverlast) een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Door de toename van het aantal casussen, maar ook door de ernst van de situaties wordt er steeds meer tijd gestoken in het bespreken, begeleiden en bemiddelen. De samenwerking maakt dat steeds eerder wordt geïntervenieerd en er daardoor snel kan worden gehandeld.

1.1.6 Uitvoeren projectplan Explosievenruiming

Toelichting

In 2020 zijn meerdere overleggen geweest over de financiering vanuit de Bommenregeling. Eind 2020 is daar ambtelijk duidelijkheid over gekomen. Begin 2021 is dit door een brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bevestigd. Hiermee is de afronding van dit deel van het project in 2024 financieel geregeld.
Het veldonderzoek in de gebieden Caitwickerzand en ’t Sol is in 2020 gestart en in dat boekjaar grotendeels afgerond. De stuurgroepvergaderingen met de eigenaren zijn verschoven naar maart  en april 2021. Dit heeft nog geen effect op de eventuele start van de ruimingswerkzaamheden.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10