Financiën

Heeft het gekost wat het zou gaan kosten?

Samenvatting verschillen programma

In 2020 is een nadelig saldo van € 0,3 miljoen (voor mutaties in de reserves) gerealiseerd op het programma openbare ruimte. Dit saldo is als volgt samengesteld:een voordeel van € 1,8 miljoen op de lasten en een nadeel van € 2,1 miljoen op de baten.

Het nadeel op de baten van € 2,1 miljoen heeft voornamelijk betrekking op lagere parkeerinkomsten. Omdat vanwege de corona crisis veel uitgaansgelegenheden en winkels gesloten zijn, is de bezetting in de parkeergarages afgenomen. Daarnaast is in het najaar de parkeergarage Marktplein op de zaterdagen gesloten. Hierdoor zijn de parkeerinkomsten fors achtergebleven.  
Het kabinet heeft besloten om de gemeenten te compenseren voor de gederfde belastinginkomsten, o.a. parkeerinkomsten. Tot nu toe hebben we voor parkeren € 0,5 miljoen compensatie ontvangen. Deze bijdragen zijn verantwoord bij het programma Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën.

Het voordeel op de lasten van € 1,8 miljoen is grotendeels het gevolg van lagere uitgaven op het taakveld verkeer en vervoer. Dit voordeel is vooral ontstaan door de volgende afwijkingen:

  • De raad heeft in de MPB 2021-2024 besloten incidenteel € 0,4 miljoen (voordeel) van het budget voor innovatief openbaar vervoer in te zetten als bezuinigingsmaatregel. Deze bezuiniging is in 2020 reeds gerealiseerd. Het bedrag van € 0,4 miljoen wordt via het rekeningresultaat 2020 toegevoegd aan de algemene middelen. Hiermee is de beoogde bezuiniging 2021 reeds in 2020 gerealiseerd.
  • Het restant van het niet bestede budget voor innovatief openbaar vervoer  van € 0,3 miljoen (voordeel) in 2020 wordt via de reserve overlopende posten meegenomen naar 2021. Samen met de provincie wordt namelijk bekeken in hoeverre alternatieve vervoermogelijkheden kunnen worden ingezet in die wijken waar de reguliere buslijnen zijn vervallen.  
  • De raad heeft in totaal € 0,25 miljoen(voordeel) beschikbaar gesteld voor de electrificering van parkeergarage Haven Centrum. Er zijn laadpalen in de openbare ruimte via de Provinciale concessie gerealiseerd (zie prestatie 1.4.4). Aangezien gebruik is gemaakt van een subsidie van de Cleantech Regio voor slimme en schone mobiliteit is dit budget niet aangesproken. Dit budget wordt meegenomen naar 2021 en gebruikt voor de realisatie van laadpalen in andere gemeentelijke parkeergarages.
  • De planvorming voor de verduurzaming van de parkeergarage Koningshaven is nog niet zo ver gevorderd als gewenst. De upgrading van de directe omgeving en de verbouwing van de parkeergarage zijn nauw met elkaar verbonden. Voor de verduurzaming van de parkeergarage wordt gedacht aan zonnepanelen op het dak zodanig dat de parkeerplaatsen behouden blijven en aan verduurzaming van de gevel. De verwachting is dat in 2021 stappen kunnen worden gezet in planvorming en uitvoering. Het bedrag van € 0,15 miljoen(voordeel) blijft bestemd voor de dekking van deze kosten.
  • De werkzaamheden voor de Tunnel Laan van Osseveld starten in 2021. Het niet bestede deel van het budget in 2020 van € 0,35 miljoen (voordeel) blijft beschikbaar via de bestemmingsreserve ontwikkeling Apeldoorn (BROA).
  • De uitgaven voor de Weteringsebroek zijn € 0,27 miljoen (voordeel) lager.
  • De overige voordelen van € 0,08 miljoen (voordeel) hebben betrekking op diverse kleinere afwijkingen op de taakvelden en zijn niet nader geduid.

Mutaties reserves
Bij de financiële verantwoording op de taakvelden is aangegeven dat diverse projecten en werkzaamheden doorschuiven naar 2021. Hiervoor nemen wij budgetten mee naar 2021 door middel van een bijdrage aan de reserve overlopende projecten. Die wordt op dit taakveld verantwoord en leidt tot hogere lasten dan begroot. Het gaat om circa € 1,6 miljoen hogere lasten. Er zijn minder baten onttrokken aan de BROA voor de Weteringsebroek (€ 0,27 miljoen) omdat in 2020 minder uitgaven zijn gedaan dan begroot. Er hoefde daardoor minder aan de reserve onttrokken te worden. De budgetten blijven in de reserve voor de uitvoering in 2021. Per saldo een nadeel van circa € 1,9 miljoen.

Het saldo van lasten en baten op dit programma bedraagt daarmee € 2,2 miljoen nadelig.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10