Financiën

Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Verkeersinnovatie
In de MPB 2018-2021 is € 800.000 beschikbaar gesteld voor innovatieve openbaar vervoer toepassingen. De raad heeft besloten om in de MPB 2021-2024 € 400.000 in te zetten als bezuinigingsmaatregel. Deze bezuiniging is verwerkt in het boekjaar 2020; de € 400.000 is toegevoegd (via het rekeningresultaat) aan de algemene reserve.

Op dit moment wordt samen met de provincie bekeken in hoeverre alternatieve vervoermogelijkheden kunnen worden ingezet in die wijken waar de reguliere buslijnen zijn vervallen. Het restantbudget ter hoogte van € 300.000 wordt meegenomen naar 2021 voor vraagafhankelijke initiatieven die gericht zijn op het vergroten van de vervoersmogelijkheden van inwoners aanvullend op het reguliere vervoer.

Voordeel

700

I

Electrificering parkeergarage Haven Centrum
In de MPB 2019-2022 heeft de raad € 125.000 beschikbaar gesteld voor de electrificering van parkeergarage Haven Centrum. In 2020 is daar nog eens € 100.000 aan toegevoegd. Er zijn laadpalen in de openbare ruimte via de Provinciale concessie gerealiseerd (zie prestatie 1.4.4). Aangezien gebruik is gemaakt van een subsidie van de Cleantech Regio voor slimme en schone mobiliteit is dit budget niet aangesproken. Voorgesteld wordt dan ook om dit budget over te hevelen naar 2021 en te gebruiken voor de realisatie van laadpalen in andere gemeentelijke parkeergarages.

Voordeel

225

I

Investeringen verkeer en vervoer
De besteding van de investeringsbudgetten zijn geactualiseerd en worden voor een deel later uitgegeven. Dit levert in 2020 € 125.000 lagere kapitaallasten op.

Voordeel

125

I

Verduurzaming parkeergarage Koningshaven
De parkeergarage is onderdeel van ontwikkellocatie Haven Centrum. De upgrading van de directe omgeving is ook mede aanleiding de garage op te waarderen. Direct grenzend aan de parkeergarage liggen twee woningbouwlocaties. Deze nieuwbouwplannen en kwaliteitsslag en verbouwing van garage zijn nauw met elkaar verbonden. Dit maakt dat ook de planvorming parkeergarage nog niet zo ver gevorderd is als gehoopt/gewenst. Voor de verduurzaming van de parkeergarage wordt gedacht aan zonnepanelen op het dak zodanig dat de parkeerplaatsen behouden blijven en aan verduurzaming van de gevel. De verwachting is dat in 2021 stappen kunnen worden gezet in planvorming en uitvoering. Het bedrag van € 150.000 blijft bestemd voor de dekking van deze kosten.

Voordeel

150

I

De verlenging en verbreding van het fietspad Imbosweg loopt door in 2021. Het budget (€ 102.650) wordt meegenomen naar 2021.

Dit voordeel wordt verrekend met de Reserve overlopende projecten.

Voordeel

103

I

Het aanbrengen van bewegwijzering heeft in 2020 een vertraging opgelopen in het aanbestedingstraject. Hierdoor loopt € 35.000 over naar 2021.
Dit voordeel wordt verrekend met de Reserve overlopende projecten

Voordeel

35

I

Eén keer in de 2 jaar inspecteren, onderzoeken en meten we de kwaliteit van onze wegen. De huidige cyclus is in 2020 gestart en wordt in 2021 afgerond.
Wij laten € 60.000 budget overlopen naar 2021. Dit is nodig om de kosten van deze cyclus te kunnen betalen.
Het voordeel wordt verrekend met de reserve overlopende projecten.

Voordeel

60

I

Vitens en Liander zijn in Apeldoorn kilometers leidingen aan het vervangen. Na vervanging van de leidingen dienen de saneringsplekken weer hersteld te worden. Een aantal saneringen is eind 2020 afgerond. Het herstel dient echter in 2021 nog plaats te vinden. De financiële middelen zijn reeds in 2020 ontvangen. Wij laten € 30.000 overlopen naar 2021.
Dit voordeel wordt verrekend met de Reserve overlopende projecten.

Voordeel

30

I

Tunnel laan van Osseveld
In 2021 vindt de aanbesteding plaats voor het aantrekken van een omgevingsmanager en starten ook de werkzaamheden. Dit budget wordt via de BROA meegenomen naar 2021.

Voordeel

353

I

G.P. Duuringlaan
In 2019 was voor de G.P. Duuringlaan uit de middelen voor verkeersveiligheid budget beschikbaar om verkeersveiligheidsmaatregelen toe te voegen aan het onderhoudsbudget voor deze weg. De werkzaamheden zijn helaas niet in 2020 uitgevoerd. Dit heeft te maken met het feit dat het werk complexer is geworden dan aanvankelijk gedacht en er aanvullende wensen vanuit de omgeving zijn gekomen die in het ontwerp worden meegenomen. Start uitvoering is eind 2021 voorzien. Om de prestaties voor verkeersveiligheidsmaatregelen alsnog te kunnen realiseren wordt € 50.000 overgeheveld naar 2021.

Voordeel

50

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

42

I

Totaal lasten

Voordeel

1.873

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10