Financiën

Overige baten en lasten

0.8 Overige baten en lasten

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

In 2020 is van het compensatiebudget aankoop maatschappelijk vastgoed alleen gebruik gemaakt door De Kledingbank. Het voordeel bedraagt daarmee € 505.000. De verkoop van de locatie aan de Tuinen van Zuidbroek is uiteindelijk niet doorgegaan omdat de beoogd koper zijn businesscase niet sluitend kreeg. De genoemde regeling is in 2020 komen te vervallen.

Voordeel

505

I

We hanteren als Apeldoorn een ouderdomsanalyse over de jaren om de voorziening op dubieuze debiteuren te bepalen voor partijen die de gemeente belasting of huur verschuldigd zijn. Daarbij wordt de kans ingeschat in hoeverre de openstaande bedragen nog inbaar zijn. Het bedrag wat we inschatten niet meer te kunnen innen nemen we op als voorziening.
De openstaande debiteuren die jonger zijn dan een jaar zijn fors gestegen. Vorige jaar was dit een bedrag van € 2,2 miljoen dit jaar is dat gestegen naar € 4,9 miljoen. Conform dezelfde analysemethode en dus een bestendige gedragslijn is het voorstel de voorziening op te hogen met € 258.000.
Daarnaast is er ook een voorziening voor dubieuze debiteuren voor partijen die bijvoorbeeld de gemeente huur verschuldigd zijn. Ook hier wordt dezelfde analyse methode gebruikt met dien verstande dat uitstel van betaling die het afgelopen jaar is afgegeven door Corona 100% wordt voorzien. Conform analyse is het voorstel is om deze voorziening op te hogen met € 350.000
Mede gelet op de huidige situatie, staat gemeente op standpunt om pas over te gaan tot inning wanneer dit passend is.

Nadeel

608

I

Als gevolg van het vernieuwde Besluit Begroting en Verantwoording mag met ingang van 2017 aan sommige projecten geen overhead intern meer worden toegerekend. Dit leidt tot een nadeel op taakveld 08. Dit nadeel wordt gedekt door een bijdrage uit de reserves, werken voor derden en vele kleine budgetvoordelen op de programma’s. Dit nadelig effect bedraagt voor 2020 € 1,8 miljoen. Daarnaast is er voor € 0,5 miljoen minder doorbelast aan projecten dan geraamd. Dit is een gevolg van een lagere productiviteit a.g.v. vacatureruimte en langdurige afwezigheid.

Nadeel

2.300

I

Vanwege het niet realiseren van enkele ombuigingen door Corona is de daarvoor bestemde buffer vrijgevallen.

Voordeel

500

I

Jaarlijks begroten we een post voor de onderuitputting van de kapitaallasten, deze was in 2020 € 0,9 miljoen. Deze stelpost is volledig ingevuld door achterbijvende investeringen. Al deze voordelen worden niet zichtbaar op dit taakveld, maar zijn verdeeld over alle taakvelden met investeringen. Wanneer de afwijking op de kapitaallasten kleiner is dan de rapporteringsgrens van € 200.000, is op dat taakveld geen separate toelichting opgenomen.

Nadeel

935

I

Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technische administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. PPS constructies en NIEGG-gelden. Aan de lastenkant betreft het een afwijking van € 0,5 miljoen nadeel. Hier staan hogere baten voor hetzelfde bedrag tegenover.

Nadeel

500

I

In 2020 konden we niet alle verzekeringsschades verhalen en hebben we een beroep moeten doen op ons eigen risico voor € 300.000

Nadeel

300

I

De provincie Gelderland heeft op 29 april een eerste tegemoetkoming aan de gemeenten verstrekt, bestemd voor acute noodhulp. Voor Apeldoorn betreft het een bedrag van € 463.000. De ontvangst van deze subsidie is begroot op dit taakveld, maar verantwoord op taakveld 04.

Nadeel

463

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Nadeel

226

I

Totaal lasten

Nadeel

4.327

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10