Financiën

Heeft het gekost wat het zou gaan kosten?

Samenvatting verschillen programma

Onderwijshuisvesting:
Op onderdeel onderwijshuisvesting verantwoorden we per saldo een financieel nadeel van € 4,4 miljoen. Dit nadeel bestaat voor € 6 miljoen euro uit extra afschrijving van voormalige onderwijsgebouwen bij De HoenderlooGroep (Pluryn). Deze duurzame waardevermindering is het gevolg van de sluiting van deze zorginstelling en daarmee het verlies van de onderwijsfunctie van de gebouwen in bezit van de gemeente. Afwaardering vond plaats naar marktwaarde. Verder is er een voordeel op de doorbelaste rente van € 0,7 miljoen (als gevolg van lagere marktrente en daardoor lager rentetoerekening) en een voordeel van € 0,9 miljoen op reguliere baten en lasten onderwijshuisvesting door o.a. doorgeschoven onderhoud en lagere schadelasten.

De voor- en nadelen op onderwijshuisvesting worden exclusief het rente voordeel en nadeel op de afschrijving De HoenderlooGroep conform de uitgangspunten verrekend met de reserve onderwijshuisvesting. Dit omdat de bespaarde kosten in 2020 de komende jaren als extra uitgaven verantwoord zullen worden ten behoeve van de feitelijke uitvoering van nieuw- en verbouw projecten (kadernota’s onderwijshuisvesting) vanaf 2021. De extra afschrijving De HoenderlooGroep en de bespaarde rente worden niet verrekend met de reserve onderwijshuisvesting.

Leerlingenvervoer:
We hebben voor het schooljaar 2019/2020 het routegebonden vervoer (leerlingenvervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdwetvervoer) aanbesteed. Dit omdat we voor het route gebonden vervoer per augustus 2019 uittraden uit  de gemeenschappelijke regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV). In 2020 is er sprake van een nadeel op het budget van € 250.000. Dit nadeel heeft een structureel karakter. Onderliggende oorzaken voor de stijgende kosten in het routegebonden vervoer zijn:

•   Een stijgende zorgvraag die direct doorwerkt op de vraag naar vervoer
•   Een stijging aan solo-indicaties
•   Er zijn minder (efficiënte) combi-ritten te maken, omdat Apeldoorn geen combi’s kan maken met andere gemeenten binnen het routegebonden vervoer
•   De hoge kwaliteitseisen die wij vorig jaar in de aanbesteding aan de vervoerders hebben gesteld.
•   De aantallen waarmee richting de aanbesteding gerekend is, zijn gebaseerd op aannames, dan wel (niet complete) data van PlusOV.

We hebben daarnaast in 2020 op de afwikkeling voorgaande jaren met PlusOV en contractuele afwikkeling PLusOV een voordeel van € 194.000 gerealiseerd ten opzichte van het gereserveerde budget vanuit de jaarrekening 2019.

Compensatie regelingen onderwijs:
We ontvingen € 190.000 rijksbijdrage voor "Noodopvang van kinderen van ouders met een cruciaal beroep" en € 65.088 voor "Vergoeden eigen bijdrage ouders peuteraanbod" in verband met Corona. Omdat de feitelijke afwikkeling van deze compensatieregelingen in 2021 wordt verantwoord, nemen wij deze middelen via de Reserve overlopende projecten mee naar 2021.

Hoger onderwijs:
Wij hebben de ambitie om Hoger onderwijs in Apeldoorn een impuls te geven. Met diverse partijen (waaronder Saxion, UT en Akos) zijn daarvoor jaaroverschrijdende verplichtingen/toezeggingen aangegaan/gedaan voor circa € 1,3 miljoen. Reden waarom voorgesteld wordt het volledige restbedrag als overlopende post mee te nemen naar 2021. In het eerste kwartaal 2021 volgt er een raadsvoorstel voor aanvullend budget uit reserve Hoger Onderwijs

Wijkteams (Stichting CJG):
We verantwoorden in 2020 met betrekking tot het subsidiëren van de stichting CJG een financieel voordeel van € 1.380.000. Dit voordeel is het gevolg van:

  • Besluit vanuit het CJG om € 1.000.000 vanuit de reserve van de Stichting CJG over te dragen aan de gemeente;
  • Een voordeel van € 100.000 op definitieve afwikkeling subsidie 2019 (na vaststelling jaarrekening 2019 van het CJG).
  • Een voordeel van € 290.000 op verwachte onderbesteding in 2020 op men name onderdeel CJG4kracht (vooruitlopend op de jaarrekening 2020 van de stichting CJG);

Aan het CJG is gevraagd in 2020 extra te investeren door het team uit te breiden met 10 formatieplaatsen, waaronder praktisch pedagogische gezinsondersteuning op MBO-niveau. Aan deze prestatieafspraak heeft het CJG voldaan echter nog niet gedurende het hele jaar. Daarmee is niet het volledige budget 2020 benut. Daarnaast laten ook de overige posten binnen de begroting CJG ruimte zien, waardoor de subsidie vanuit de gemeente Apeldoorn aan het CJG met een bedrag van € 290.000,-- lager vastgesteld zal worden.

Maatwerk dienstverlening 18-  (individuele jeugdhulp):
Op een totaalbudget van € 45,6 miljoen voor individuele jeugdhulp (taakveld 6.72 en 6.82 samen)  verantwoorden we in de jaarrekening 2020 € 47,1 miljoen aan kosten jeugdhulp 2020.  Dit betekent een tekort van € 1,5 miljoen ten opzichte van het budget. Het nu verantwoorde tekort in de jaarrekening 2020 is binnen de in 2020 gerapporteerde bandbreedte tussen een voordeel van 1 miljoen en een nadeel van 3 miljoen euro. In het onderdeel “effectindicatoren / trendanalyse” gaan we nader in op de genomen maatregelen (budgetplafonds en POH) om kosten te beperken. In de verantwoording 2020 is geen rekening gehouden met eventuele terugvordering overschreden budgetplafonds 2020 omdat daar bij het opstellen van de jaarrekening 2020 nog geen betrouwbare inschatting van is te geven.

Maatwerk dienstverlening 18- (PGB):  
Op het onderdeel PGB hebben we op een raming van € 1,2 miljoen een voordeel van € 230.000 (waarvan € 60.000 voordeel op de financiële afwikkeling met de SVB (Sociale Verzekerings Bank) over  2019). Het CJG heeft in 2020 gestuurd op het verlagen van het aantal PGB’s.

Maatwerk dienstverlening 18- (Jeugdwet vervoer):  
Op het onderdeel Jeugdwetvervoer verantwoorden we voor 2020 een nadeel van € 563.000. In dit nadeel is € 105.540 aan hogere kosten voorgaande jaren vanuit PLusOv begrepen.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 13:02:56 met de export van 06/15/2021 12:34:10